10. Критиката на Л. Толстой към Шекспир като
трагедиограф. Аргументи и контрааргументи.
Критиката на Толстой е
насочена главно към „Крал Лир”. В студията си „За Шекспир и драмата”
първоначално предлага преразказ на творбата, а след това и анализ.
Въвежда категорията
неестественост, която описва поведението на героите. Според Толстой те се
държат по неотговарящ на времето и пространството начин.
пр.: Крал Лир има 3 дъщери – Гонерила, Регана и
Корделия. Той изпитва 3те, коя най-много го обича и според отговорите им
определя коя ще взема най-голяма зестра. само най-малката не издържа теста.
Според Т. това е неестествена завръзка, порди няколко причини:
-
как
един баща би разпределил кралството си въз осова на красноречието и приказките
за любов на дъщерите си
-
нелогично
е ,ззащото той по начало има пристрастие към най-малката си дъщеря, но въпреки
това я оставя без зестра, след като тя му казва, че не може да изрича лъжи като
тези на сестрите си
-
как
един баща няма да познава дъщерите си, с които е живял цял живот.
Според Т. всичките
персонажи на Ш. говорят по един и същ надут Шекспиров език и смята, че нищо
няма да се промени, ако се разменят репликите на различните персонажи. Той
говори за недостатъчна индивидуализация на речта.
За своя анализ изхожда
главно от персонажите и тяхното поведение.
Толстой оценява Шекспир
като читател, а не като зрител, но така няма как да осъзнае и види творбата в
нейната пълнота, защото тя все пак е създадена за сцена. Позицията му е позиция на романист и се
основава на идеята за естественост (разбира се, почти всяко изк-во има известна
доза неестественост, предполага преувеличение). Докато Ш. е драматург. Т. мисли
в рамките на друга жанрова система с различни художествени средства. Това е
една от причините Т. да подценява Ш., а освен това той не е запознат със
спецификата на драматургията от времето на Ш., както и с нейните нужди и
очакванията на публиката. Присъщ за
времето на Ш. е анахроничният театър, при който няма стриктно ситуиране на едно
събитие в историческата среда.
Джордж Оруел написва
есето „Толстой, Лир и шутът”, в което се казва, че Ш. може да бъде разбран само
в англоез. свят, че всички външни за него лица не могат да достигнат до
същината. Според него единствената защита, която една творба може да си осигури
е времето, самодоказването си.
No comments:
Post a Comment